Loading…

آیا ماگ حراراتی ضرر دارد؟

ماگ به ظروف سرامیکی شخصی می گویند. ظرفیت ماگ از کاپ بیشتر است. ماگ حرارتی می تواند زمان بیشتر گرمای نوشیدنی را در خود نگه دارد. ماگ حرارتی به واسطه لعاب ضرری برای انسان و محیط زیست ندارد. ماگ حرارتی قابلیت ایجاد خلاقیت های بصری زیادی دارد. برای اهل هنر و ساخت بی ضرر بودن ماگ حرارتی مشخص است. برای اطمینان دلایل بی ضرر بودن ماگ را شرح می دهیم.

آیا ماگ حراراتی ضرر دارد؟

احتیاط در مورد سلامتی ضروری است. ماگ ها به شکل های مختلف در بازار مصرف وجود دارند. ماگ های حرارتی نوعی از ماگ ها هستند. برای این که بدانیم ماگ حرارتی برای ما ضرر دارند یا نه؛ بهتر است کمی در مورد ظروف سرامیکی و دیگر انواع ماگ ها بدانیم. افزایش دانش ما در مورد نحوه ساخت ماگ ها و روش تهیه ماگ های حرارتی، به رسیدن ما به جواب سوال کمک زیادی می کند. ماگ حرارتی به وفور در سایت های معتبر جهانی عرضه می شود، برچسپ ایمنی مصرف بر روی این اجناس وجود دارد.

ماگ چیست؟

ماگ(Mug) مانند کاپ (Cup) بدون معادل سازی در زبان فارسی استفاده می شود. ماگ ها به ظروف سرامیکی لعاب دار و بزرگتر از کاپ گفته می شود که به صورت تک یا ست برای نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ماگ حرارتی چیست؟

ماگ حرارتی در رده ماگ های معمولی هستند اما برای نوشیدنی گرم بیشتر استفاده می شوند. ماگ حرارتی به ظروف سرامیکی با قابلیت پخت غذا نیز گفته می شود (دسته بندی کلی در جهان)
ماگ حرارتی با جنس سرامیک یا شیشه دو جداره و یا فلاکس برای نگهداری مایعات به مدت سه تا پنج ساعت نیز گفته می شود.

ماگ حرارتی جادویی

ماگ هایی از جنس سرامیک (با و طرح های ترموکرومیک یا اکسیده و لعاب دار) که در اثر ریختن مایعات گرم مانند قهوه یا چای طرح اصلی روی آن ظاهر می شود و جلوه و جذابیت بیشتری پیدا می کند. انواع ماگ های جادویی سخنگو، دخترانه، عاشقانه،دکوری، سورپرایز و یا مطابق سفارش مشتری و انواع تولید و عرضه می شوند.

رویه بیرونی ماگ حرارتی، ترموکرومیک است، با ریختن نوشیدنی گرم طرح متغیر می شود، لعاب ضخیم و تثبیت شده همه ماگ را پوشانده است.

بررسی ساختار ماگ حرارتی

جنس سرامیک ماگ های حرارتی، طبیعت دوست است. ماگ حرارتی به راحتی وارد چرخه محیط زیست می شوند. در انواع جادویی آن از رنگدانه ترموکرومیک( حساس به دما) در زیر لعاب استفاده می شود. با توجه به استاندارد های پخت لعاب ها در ظروف مخصوص استفاده در خوراکی ها، حداقل دویست درجه سانتیگراد برای پخت و ثبات لعاب با کوره های نسل جدید به راحتی قابل انجام است. طبق بررسی های نویسنده تا الان از هیچ کدام از نهاد های نظارتی و بهداشتی مانند سازمان ملی استاندارد ایران و نهادهای بهداشتی دیگر در ایران (یا نهادهایی با قوانین سخت گیرانه مانند FDA آمریکا و EPHA به عنوان نهاد ناظر در اتحادیه اروپا) استنادی رسمی در مورد منع استفاده از این محصول وجود ندارد. تولید متنوع و مشتری مدار و پساپست مدرن ماگ حرارتی جادویی نیز بدون مجوز جهانی امکان پذیر نیست. کمتر فروشنده معتبر جهانی است که از ماگ حرارتی جادویی در فروشگاه آنلاین خود نداشته باشد. با این حال با بررسی وایت پیپر ها و جستجو ها در مورد ماگ حرارتی که هیچ خبر موثقی مبنی برمنع استفاده وجود نداشت با این حال در مورد ماگ حرارتی جادویی رعایت موارد زیر به افزایش اطلاعات و خرید بهتر ما کمک می کند.

  • ماگ حرارتی در جهان به انواعی از ظروف پخت غذا نیز گفته می شود. در مورد جدار داخلی این ظروف (درمواردی از تحقیقات موجود) ترجیح بر طرح دار نبودن است؛ که اغلب رعایت می شود و در ایران کمتر وجود دارد.
  • ماگ حرارتی دارای سابقه زیاد است. تمام ظروف لعاب دار شیشه ای، چینی و سرامیک و..که غذای داغ داخل آن ریخته می شود جزء رده ماگ حرارتی هستند. در ایران نیز به طور باستانی از این ظروف تولید و استفاده می شده است. لعاب ماگ ها از سیلیس(پایه شیشه)، مانعی بین طرح و مواد خوراکی است یا در آبگینه ها، اکسید های فلزی بعد از پخت تغییر ماهیت می دهند و آبگینه را رنگینه می کنند(احتیاطی در گزارش هایی در مورد استفاده روزمره در مورد ماگ های بسیار قدیمی ذکر شده است، که به دلیل عدم ثبات حرارت کوره های قدیمی بهتر است برای مصرف از آن ها استفاده نشود؛ که اغلب در ایران دکوری یا در موزه هستند)
  • بهتر است با توجه به تنوع ماگ حرارتی، از فروشنده جنبه دکوری یا قابلیت استفاده مستمر آن سوال شود( رعایت عقلانی خرید از مرجع معتبر که می شناسید)
  • ماگ حرارتی را با ظرف های برچسپ دار اشتباه نگیرید. انواع برچسپ حتی پخته شده از رده دیگری از ظروف هستند.

ماگ حرارتی جادویی

از تاریخچه این موارد در ایران می گذریم. ماگ حرارتی جادویی لیوان بزرگ سرامیکی است که طرح روی آن با ریختن قهوه و یانوشیدنی های گرم ، یکباره به منظره ای زیبا یا خاطره انگیز تبدیل می شود. با روش های مختلف طرح را روی ماگ خام چاپ یا پرینت می کنند، اغلب دوبار، ماگ حرارتی برای ثبات رنگ و بعد لعاب در کوره های الکتریکی( استاندارد با امکان تنظیم درجه و زمان پخت) گذاشته و بعد بسته بندی و عرضه می شود. نوعی از رنگ ها ترموکرومیک هستند و بعضی از رنگدانه های اکسید فلزات استفاده می کنند(این بخش به نوع و ظرافت طرح و پتنت کار نیز وابسته است). مطابق آن چه در متن توضیح دادیم، لعاب جلو هرگونه تماس ماده نوشیدنی با سطح طرح را می گیرد. دلیل تغییر رنگ نیز شبیه دلیل تغییر رنگ عینک های فتوکرومیک است، که با افزایش نور آفتاب تیره و ضد یو وی می شوند.
ابداع و خلاقیت در ماگ حرارتی جادویی بسیار است. ماگ حرارتی ضرر ندارد بلکه با شاد کردن خود تان با سرگرمی کوچک یا سورپرایز دیگران، خواص زیادی دارد.
انواع ماگ حرارتی جادویی را برای استفاده، دکور، کلکسیون یا سورپرایز های خاص می توانید از گالری دکوکاف تهیه نمایید.