Loading…

ایران رتبه اول تنوع محصولات صنایع دستی را در جهان دارد


P>ویدا توحدی روز یکشنبه در آیین برگزاری داوری مهر اصالت صنایع دستی که به میزبانی استان البرز در تالار قصر رز کرج برگزار شد،‌ اظهار داشت:  اکنون ۲۹۶ رشته صنایع دستی فعال در کشور داریم  که در جای خود ارزشمند است .


وی با بیان  اینکه ۲ میلیون هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی در سراسر کشور فعالیت می کنند،‌ خاطرنشان کرد: هنرمندان در بخش‌های مختلف اعم از تولید، فروش، طراحی صادرات، مشاغل و پیشه‌های وابسته به صنایع دستی مشغول به کار هستند.


 مدیر کل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی  هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ،‌ گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: آثاری که در البرز  داوری می شود برای دوره بعد  اگر قابلیت و شاخص بین المللی داشته باشند در برنامه داوری مهر بین المللی نیز گنجانده خواهند شد.


توحدی گفت: بیشتر استان‌های کشور  در زمینه صنایع دستی فعال هستند  امااستان های  اصفهان،‌ فارس،  البرز ، تهران و  آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد و کیفیت آثار آنها قابل قبول تر هستند.


مدیر کل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود:  برای داوری این آثار از داوران متخصص و مجرب استان‌ها و غیر بومی بهره گرفتیم و بر روی توانمندی استان ها کار می کنیم تا بتوان بسیاری از وظایف تخصصی به این استان ها طی سال های آینده  از سوی ستاد مرکزی  واگذار شود.


این مسوول اظهارداشت:  نشست اول دریافت مهر اصالت در استان خوزستان، دوم آذربایجان غربی، سوم کرمان و چهارم در مازندان و امروز پنج داور تخصصی از طرف دبیر این برنامه که مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز است حکم داوری گرفتند.


توحدی گفت: استان های کشور به لحظ صنایع دستی به  ۹ منطقه تقسیم بندی شده است ؛  هدف از ارائه  مهر اصالت به صنایع دستی منتخب،  استاندارد سازی آثاری است که به لحاظ اصالت کیفیت شاخص های احترام به محیط زیست اصالت در تولید و بهره مندی از طراحی متناسب با کاربرد مناسب است و از ویژگی آثار برگزیده تکرار در تولید و قابلیت رقابت  در بازارهای داخلی و خارجی است.


مدیر کل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: مهارت محوری از یژگی‌های صنایع دستی کشور است که با کوتاهترین زمان و کمترین انرژی رشته های صنایع دستی قابل آموزش است به طوری که دربرخی رشته‌های صنایع دستی کمتر از ۱۵ دقیقه فرد می‌تواند به توانایی اولیه برای تولید برسد.


توحدی با بیان اینکه صنایع دستی بدون ابلاغ و بخشنامه و تمهیدات قابلیت استفاده و مصرف را در زندگی روزمره دارد و می توان سبک زندگی مردم را تغییر بدهد، گفت: فعالیت در بخش های صنایع دستی برای جوانان تاثیر خوبی دارد ؛ تنوع  در رشته‌های صنایع دستی می تواند برای قشرهای مختلف مردم جذابیت کاری داشته باشد.


این مسوول با اشاره به اینکه از مواد و ضایعات تولیدات سایر محصولات می توان در صنایع دستی  بهره  گرفت، افزود:   از ضایعات بوریا بافی برای صنعت کاغذ سازی و از ضایعات قالی بافی برای تولید نمد بافی می توان استفاده کرد.


وی تاکید کرد که صنایع دستی به لحاظ  نقش هویتی و افزایش اعتماد به نفس در بین  فعالان این عرصه  تاثیر بسزایی دارد ضمن آنکه هنرمندانی که صنایع دستی تولید می کنند حس خوب تولید، احساس اعتماد به نفس و هویت  به آنها دست می دهد .


توحدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شیوع  کرونا دربسیاری  از بخش ها به صنایع دستی کشور آسیب وارد کرد، گفت: با این حال خانه نشینی اشتغال به صنایع دستی را افزایش داد و این رشته برای اوقات فراغت بسیار مفید است.


وی اظهارداشت: هر قشری با سنین مختلف و سلایق گوناگون  می توانند اوقات فراغت را با حرفه هویت ساز که در گذشته ی پدران و مادران ما جایگاه ویژه داشته سپری کنند.


 این مسوول خاطرنشان کرد: یکی از مزایایی که رشته های مختلف صنایع دستی دارند این است که  بخش عمده مواد اولیه آن در ایران وجود دارد و از یک مواد اولیه ارزان قیمت می توان آثار هنری با ارزشی را تولید کرد.