Loading…

دام زنده بهداشتی

دام زنده بهداشتی
مرکز دام زنده شهرداری

https://damdarighaem.com/wp-content/uploads/2018/08/goosfandzendeh11.jpg

قدمت اهلی کردن دام به هزاران سال پش از می گردد. در آغاز کار، هدف از اهلی کردن این حیوانات، بهره بردن از فرآورده های دامی (شیر، پشم و گوشت) بوده است. این در حالیست که امروزه پرورش این حیوانات شکل صنعتی به خود گرفته و به عنوان یکی از مشاغل سودآور شناخته می شود. بنابراین خرید و فروش دام زنده فقط محدود به قربانی کردن نیست و می تواند برای پروار بندی نیز صورت بگیرد.

مراکز مختلفی در تهران و سایر شهرها، تعبیه شده که در آن داد و ستد انواع دام زنده انجام می شود. مرکز دام زنده شهرداری یکی از این مراکز است که محصولات خود را در کمال سلامت در اختیار شهروندان قرار می دهد.

انواع گاو، گوسفند و گواساله در این مرکز موجود و توسط کارشناسان قیمت گذاری می شوند. نرخ روز اتحادیه، اساس قیمت گذاری در این مرکز است. نرخ روز اتحادیه تحت تاثیر عواملی از قبیل وضعیت بازار و میزان تقاضا قرار دارد. به عنوان مثال، در ایام ماه محرم که تقاضا برای دام زنده بیش از هر زمان دیگری است، قیمت روند افزایشی به خود می گیرد. لازم به ذکر است که نحوه قیمت دام زنده متفاوت و به عواملی همچون جنسیت، نژاد و نوع دام بستگی دارد. خریداران می توانند به مرکز دام زنده شهرداری مراجعه نموده و جهت استعلام قیمت گوسفند زنده هر یک از این موارد زیر اقدام کنند.

قیمت روز انواع نژاد گاو (هلشتاین، سیمینتال و …)
قیمت روز انواع گوساله (شیری و پرواری)
قیمت روز گاو نر و ماده
قیمت روز گوسفند زنده
قیمت روز گوساله زنده
قیمت روز گاو زنده و …
هدف پروار بندی دام

پروار بندی با هدف افزایش وزن دام در طی مدت زمان کوتاه انجام می شود. دامدار با انجام این کار برنامه های مختلفی را دنبال می کند. تولید فرآورده های دامی و عرضه آنها به بازار، بخشی از این برنامه است؛ اما اهداف پرواربندی فقط به فروش فرآورده های دامی محدود نمی شود. در بسیاری نیز از موارد پرواربندی برای صادرات دام زنده به سایر کشورها انجام می گیرد.

مرکز دام زنده شهرداری، آماده عرضه هرگونه گاو، گوسفند و گوسااله پرواری به متقاضیان است. اگرچه صادرات دام زنده نیز همانند سایر کالاها، ارزآوری قابل توجهی برای کشور در پی دارد؛ اما با مشکلات مختلفی روبروست. این مشکلات عبارتند از:

پیچیدگی و دشوار بودن فرآیند دریافت مجوز برای صادرات دام زنده
هزینه بر بودن فرآیند قرنطینه دو هفته ای دام قبل از ورود به سایر کشورها که برای کنترل بیماری انجام می شود.
هزینه بر بودن فرآیند جابجایی که برای همه روش ها از جمله کشتی، هواپیما، کامیون و … صدق می کند.
در صورت انتخاب کشتی برای جابجایی گوسفندان، هیچ گونه بیمه ای شامل دام زنده نمی شود.

https://damdarighaem.com/wp-content/uploads/2018/07/hero-home-min.jpg