Loading…

شناسایی دلتاکرون ادعایی ناشی از خطای آزمایشگاهی است


P>محققان قبرسی در روزهای اخیر از شناسایی ۲۵ مورد ابتلا به سویه جدیدی از ویروس کرونا خبر دادند که ترکیبی از گونه‌های دلتا و اومیکرون است.


این سویه که از آن به عنوان «دلتاکرون» یاد می شود توسط لئونیدوس کوسترریکیس استاد و سرپرست گروه دانشمندان آزمایشگاه بیوفناوری و ویروس‌شناسی مولکولی دانشگاه قبرس، شناسایی شد.


وی به بلومبرگ نیوز گفته بود که محققان گروه دانشمندان آزمایشگاه بیوفناوری و ویروس‌شناسی مولکولی دانشگاه قبرس  ۲۵ مورد از این جهش را پیدا کرده و این یافته‌ها به یک پایگاه داده ژنتیکی بین‌المللی به نام GISAID،  که برای ردیابی ویروس کرونا استفاده می‌شود، ارایه شده است.


اخبار مربوط به این جهش ادعایی در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته در رسانه ها منتشر شد، این درحالی است که کارشناسان بهداشت سازمان جهانی بهداشت این یافته را رد می‌کنند.


به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر کروتیکا کوپالی کارشناس کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت، گفت: یافته محققان قبرسی به احتمال زیاد یک محصول توالی یابی ناشی از «آلودگی قطعات اومیکرون در یک نمونه دلتا در آزمایشگاه» بوده است.


وی در توییتی نوشت: گونه ای به نام دلتاکرون وجود ندارد. اومیکرون و دلتا یک ابرگونه را تشکیل نداده اند.


دکتر تام پیکوک از کالج امپریال لندن گفت: توالی‌های ژنتیکی دلتا با «جهش‌های عجیبی»  از زمان ظهور این واریانت به وجود آمده‌اند.


دکتر آدریانا هگوی محقق پزشکی در دانشگاه نیویورک هم اظهار داشت: محققان ۶۵ نمونه از توالی های اومیکرون را با جهش های شبیه دلتا در شهر نیویورک پیدا کردند، اما تایید شد که این توالی ها از آلودگی ناشی شده است.


وی در توییتی نوشت که این توالی های را از GISAID حذف کرده اند و قبل از انجام بررسی های لازم به مطبوعات هشدار نداده اند. با وجود اینکه برخی از این توالی ها کاملاً واقعی به نظر می رسیدند، اما وقتی آماده سازی کتابخانه ای را تکرار کردیم، این گونه نبود. آماده سازی کتابخانه ای امکان تبدیل مواد ژنتیکی استخراج شده به کتابخانه های آماده را برای توالی یابی فراهم می کند.


محققان خاطرنشان کردند: موضوع آلودگی احتمالی به کیفیت آزمایشگاه مربوط نمی شود و برای هر آزمایشگاهی که توالی یابی ژنتیکی انجام می دهد، اتفاق می افتد.