Loading…

طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه

وافل یک نوع شیرینی پرطرفدار است که معمولا به عنوان عصرانه یا صبحانه صرف می شود و ترکیب آن با توت فرنگی و خامه بسیار لذیذ می شود. همچنین می توانید آن را با شیره طلائی، عسل یا شکلات نوتلا سرو کنید. مایه وافل شبیه مایه پنکیک است اما با دستگاه مخصوص وافل ساز یا waffle iron درست می شود.


گروه ایرنا زندگی- البته بعضی از ساندویچ سازها هم صفحه مخصوص تهیه وافل دارند. در اینجا طرز تهیه وافل بلژیکی را آموزش می دهیم که در آن سفیده به طور جدا زده می شود و در نتیجه مایه بیشتر پف می کند. برای پخت مدل بلژیکی لازم است عمق صفحات دستگاه شما بیشتر از وافل ساز های معمولی باشد.


ولی نگران نباشید. اگر دستگاه شما از نوع معمولی است هم می توانید از همین دستور استفاده کنید. کافی است زرده و سفیده را جدا نکنید و فقط مایه را با همزن دستی با ملایمت هم بزنید. درست مثل مایه پنکیک که نیاز به هم زدن زیاد ندارد.


مواد لازم برای وافل


آرد ۲ لیوان


بکینگ پودر  ۴ قاشق چایخوری


شکر ۲ قاشق


تخم مرغ  ۲ عدد


شیر گرم  ۱ و ۱/۲ لیوان 


کره  ۱/۳ لیوان


وانیل  ۱ قاشق چایخوری


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


طرز تهیه وافل خانگی


مرحله اول طرز تهیه وافل:


صفحات دستگاه وافل ساز را با کره ذوب شده یا کمی روغن سرخ کردنی چرب کنید. دستگاه را روشن کنید تا گرم شود.


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


مرحله دوم طرز تهیه وافل:


در یک کاسه ی بزرگ، آرد، نمک، بیکینگ پودر  و شکر را باهم مخلوط کنید.


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


مرحله سوم طرز تهیه وافل:


زرده و سفیده ی تخم مرغ ها را جدا کنید و جداگانه هم بزنید. شیر، کره و وانیل را به زرده  اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا این مخلوط را به محتویات کاسه ی آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید.


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


مرحله چهارم طرز تهیه وافل:


سفیده را در انتها به محتویات اضافه کنید و فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید.


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


مرحله پنجم طرز تهیه وافل:


با استفاده از یک ملاقه مقداری از مایه بردارید و روی قالب وافل ساز بریزید. در دستگاه را ببندید.  وافل ها را حدود ۹۰ ثانیه بپزید.


زمانی که وافل صبحانه طلایی رنگ شد می توانید آن را در بشقاب مناسب بگذارید. کمی توت فرنگی خرد شده کنار آن بریزید و این شیرینی خوشمزه و لذیذ را با خامه، شیره یا شکلات نوش جان کنید. پیشنهاد میکنم وافل رو با مربا آلبالو هم امتحان کنید. طعمش فوق العاده می شود.


طرز تهیه وافل خانگی ساده و خوشمزه


آموزش تهیه وافل در فر


برای تهیه این صبحانه خوشمزه در فر نیاز به قالب وافل سیلیکونی دارید. درجه فر را از قبل روی ۲۲۰ درجه تنظیم و آن را گرم کنید. مایه را داخل قالب چرب شده مورد نظر بریزید. سپس آن را به مدت ۹-۱۰ دقیقه در فر گرم شده بگذارید تا پخته شود. بعد از کمی خنک شدن، وافل های پخته شده را به آرامی از قالب جدا کنید. قالب سیلیکونی به راحتی جدا میشود. حال آنها را داخل سینی فر بچینید و ۳-۵ دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شوند. در صورت لزوم چند دقیقه شعله بالای فر را هم کنید.


نکات کلیدی تهیه وافل:


– بافت وافل بلژیکی از مدل معمولی ترد تر و سبک تر است.


– در برخی از دستورهای وافل بلژیکی به جای بیکینگ پودر از مخمر استفاده میشود.


– دقت کنید فقط یک لایه نازک از مواد روی صفحات دستگاه را بپوشاند. اگر مایه شما زیاد باشد بعد از چند ثانیه از دستگاه سر میرود. تمیز کردن دستگاه کار دشواری است که مطمئنم هیچ یک از شما علاقه ای به انجام آن ندارید.


– برای این که مایه را راحت تر روی دستگاه بریزید میتوانید از ابتدا آن را در یک پارچ یا پیمانه پارچی دسته دار درست کنید. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از ملاقه نیست.