Loading…

فصل چیلوک ریسی در فهرج کرمان آغاز شد


P>به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، حمید وحیدزاده با بیان اینکه  ۷۰ درصد مردم این شهرستان به چیلوک بافی (سیس‌ یا برگ درخت خرمابافی) مشغول هستند اظهارداشت: تولید چیلوک در این شهرستان به‌ صورت خانوادگی و از اول دی ماه آغاز و تا اتمام خوشه‌بندی نخلستان‌ها انجام می‌شود.


وی بیان کرد: با توجه به آغاز چیلوک‌ریسی در این شهرستان، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون رشته چیلوک توسط هنرمندان صنایع‌دستی فهرج تولید شود.


مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج ادامه داد: تولید چیلوک در شهرستان دارای ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان در طول یک سال است و تولید این نوع صنایع‌دستی در فهرج به‌صورت گسترده انجام می‌شود و درآمد مردم این شهرستان بعد از خرما و مشاغل خرد از محل تولید چیلوک است.


وی تاکید کرد: فهرج تنها شهرستانی است که در آن تولید انبوه چیلوک انجام می‌شود و انتظار می‌رود فهرج به‌عنوان شهرملی چیلوک‌ریسی کشور ثبت و معرفی شود.


مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج اظهار داشت: شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و بم هم به تولید این صنعت می‌پردازند اما در شهرستان فهرج چیلوک‌ریسی به شغلی پایدار تبدیل شده است.


وی بیان کرد: چیلوک‌های تولید شده توسط مردم شهرستان‌های شرقی و استان‌های همجوار شهرستان فهرج خریداری می‌شود.


چیلوک‌بافی (سیس‌بافی) به رشته طناب‌هایی گفته می‌شود که از الیاف درخت خرما تولید شده و استحکام بالایی دارد و از آن برای بستن خوشه‌های خرما (خوشه‌بندی) و همچنین انواع تولیدات صنایع‌دستی استفاده می‌شود.


شهرستان فهرج در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان واقع شده است که یکی از قطب‌های تولید خرمای مرغوب مضافتی محسوب می شود.