Loading…

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد

در سالهای اخیر، استفاده از لوله پلی اتیلن در بسیاری از مصارف خانگی و صنعتی، توسعه زیادی یافته است. دلیل استقبال گسترده از لوله های پلی اتیلن در سال‌های اخیر، کارایی بالا، دوام منحصر به فرد و مزیت های ویژه این محصولات می باشد. در ساخت لوله PE، از هیچگونه مواد شیمیایی یا سمی مانند سرب استفاده نمی شود. بنابراین این لوله ها می‌توانند گزینه ای مناسب برای لوله کشی های آب آشامیدنی باشند. از طرفی در سالهای گذشته، برای لوله کشی آب و فاضلاب از لوله های فلزی استفاده می‌شد. این لوله ها به دلیل وجود متریال فلز در ساختارشان، به شدت مستعد زنگ زدگی، رسوب، فرسودگی، نشتی و… بودند. ساختار لوله پلی اتیلن به گونه ای طراحی شده است، که هیچ یک از این مشکلات را ندارند. لوله PE در واقع یک پلاستیک فشرده با استحکام و قابلیت ارتجاع است. به علاوه این لوله ها، در سایزها و مدل های مختلفی تولید می شوند و می توانند برای فعالیت های پرفشار در صنایع نیز مورد استفاده قرار گیرند. در این محتوا، قصد داریم انواع مختلف لوله پلی اتیلن و سایزها و مصارف آن در صنایع گوناگون را بررسی کنیم. شما می توانید برای اطلاع از قیمت لوله پلی اتیلن با شرکت یزد پلیر تماس بگیرید.

مشخصات لوله پلی اتیلن

امروزه در صنایع مختلف، لوله‌های پلی‌ اتیلن را به عنوان یکی از قطعات پرکاربرد و پرطرفدار می‌شناسند. این لوله‌ها به خاطر مزایا و کاربردهای منحصر به فرد خود، برای کارفرمایان جذابیت زیادی دارند. برخی از کاربردهای چشم‌گیر لوله‌های PE را در پروژه‌هایی همچون سیستم‌های انتقال فاضلاب‌های شهری و صنعتی و یا حتی پروژه‌های انتقال نفت و شبکه گاز طبیعی در محیط‌های صنعتی و شیمیایی می‌توان مشاهده کرد.برخی از مشخصات اصلی لوله‌های پلی اتیلن شامل موارد زیر است:

  • ضریب اصطحکاک پایین
  • عدم امکان گرفتگی بر اثر رسوبات
  • مقاومت در برابر گازهای شیمیایی و حلال‌ها
  • کاهش هزینه‌های اجرایی
  • به کارگیری قابلیت اتصال به روش جوش لب به لب و الکتروفیوژن
  • دارای سیستم بدون نشتی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • وزن سبک و مناسب
  • مقاومت بالا در برابر مواد سایشی و شیمیایی
  • مقاومت در برابر ضربه

مزایای لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن یکی از انواع لوله پلیمری که به آسانی نصب شده و به علت وزن سبکی که دارند، امکان حمل و نقل آسان‌تری را تا محل پروژه، برای کارفرما فراهم می‌آورند. این نوع از لوله‌ها، در برابر سایش و پوسیدگی مقاومت بالاتری داشته و همین امر موجب عدم نشتی آب و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد. البته باید گفت که مزایای لوله‌های پلی اتیلن بیش از این‌ها است، که برخی از موارد آن به طور خلاصه، در ادامه ذکر شده است:

  • داشتن عمر طولانی
  • بسیار مقاوم در برابر زمین لرزه
  • خاصیت هیدرولیکی بسیار مناسب
  • هزینه پایین تعمیرات
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی و نور خورشید (گرما و سرما)
  • دارای قابلیت جمع شوندگی
  • دارای قابلیت بازیافت
  • بدون نیاز به محافظ کاتدی
  • مقاومت مناسب در برابر حمله جوندگان
  • ایجاد امکان اتصال راحت به سایر لوله‌ها
  • نصب آسان در عمق‌های زیاد و سطح‌های خاکی
  • و غیره

کاربرد لوله پلی اتیلن

ماهیت و ویژگی‌های منحصر به فردی که تا به اینجا از لوله‌های پلی اتیلن گفته شد، آن‌ها را به یک گزینه‌ی ویژه برای سیستم انتقال سیالات در پروژه‌های مختلف صنعتی مختلف، تبدیل کرده است. همچنین در این‌جا برخی از بیشترین کاربردهای لوله‌های پلی اتیلن را ذکر شده است که شامل:

  • به کارگیری در شبکه‌های آبرسانی
  • استفاده برای شبکه‌های گازی
  • شبکه آب و فاضلاب
  • استفاده در موارد آبیاری روستایی و تحت فشار
  • آبیاری متحرک
  • خطوط تامین سیستم آتش نشانی
  • استفاده بهینه برای مجرای برق، مخابراتی و فیبر نوری
  • به کارگیری موثر در سیستم‌های لایروبی
  • کاربرد در شبکه زهکشی
  • استفاده برای پوشش لوله‌های فلزی
  • سیستم کانال‌های تهویه

برای آشنایی بیشتر با لوله های کابلی به صفحه لوله پلی اتیلن کابلی مراجعه کنید.

۱- لوله پلی اتیلن در آبرسانی چه کاربردی دارد؟

از جمله مزایای لوله پلی اتیلن آبرسانی مقاومت در برابر خوردگی و عدم آسیب دیدگی لوله در برابر موجودات جونده است. این ویژگی و سایر مزایای مربوط به مقاومت دربرابر پوسیدگی و اشعه نور خورشید، باعث شده تا این نوع لوله‌ها بهترین گزینه برای سیستم‌های انتقال آب شرب و آشامیدنی باشند. هم‌چنین بهتر است ناگفته نماند که ساختار شیمیایی لوله‌های پلی اتیلن آن را به یک انتخاب مناسب و بدون خطر برای انتقال آب شرب و یا هر نوع آب دیگری تبدیل کرده است.

2- لوله‌های پلی اتیلن و کاربرد آن در آبیاری تحت فشار

شاید برای شماهم سوال پیش بیاید که آبیاری تحت فشار چیست؟ بنابراین در ابتدا با پاسخ به این سوال شروع می‌کنیم. در یک جمله، به روش‌هایی از آبیاری که فشار آب بیش از یک اتمسفر باشد، آبیاری تحت فشار می‌گویند. به طور کلی پلی اتیلن و انواع لوله‌های آن، بهترین گزینه برای مقاومت در برابر چنین فشار آبی هستند. البته باید گفت که لوله‌های PE100 از جمله گزینه‌های برتر در میان سایر انواع لوله برای آبیاری تحت فشار هستند.

3- آبیاری بارانی و لوله های پلی اتیلن

به طور خلاصه می‌توان گفت که آبیاری بارانی یک روش جدید برای آبیاری کردن گیاهان و باغات بزرگ است. در روش آبیاری بارانی آب با فشاری بالاتر از یک اتمسفر در لوله جریان می‌یابد. در حقیقت با استفاده از این روش می‌توان به خوبی از آب‌رسانی اصولی و صحیح به تمامی گیاهان اطمینان خاطر حاصل کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی این روش از آبیاری کردن این است که باعث بالا بردن نفوذ پذیری خاک و رشد بهینه‌تر گیاهان می‌شود.

4- آبیاری قطره‌ای و به کارگیری لوله پلی اتیلن

یکی از روش‌های اصولی و بهینه برای آبرسانی صحیح به گیاهان، استفاده از روش آبیاری قطره‌ای است. این مدل بهترین روش برای کاهش میزان هدر رفت و اتلاف آب است. همچنین بهتر است بدانید که بیشتر از لوله‌های پلی اتیلن تک جداره با نام لوله‌های پلی اتیلن سبک برای این روش از آبیاری استفاده می‌شود. از جمله مزایای دیگر لوله‌های PE برای این نوع از آبیاری این است که ارزان بوده و هزینه‌های مربوط به آبیاری (هزینه‌های نصب و موارد اجرایی، هزینه آب و ..) را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۵- لوله‌های پلی اتیلن و انتقال مواد شیمیایی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد لوله‌های پلی اتیلن در برابر خوردگی و سایش به وسیله‌ی مواد شیمیایی مقاومت بالایی نشان می‌دهند. این نوع لوله‌ها درشرایط بسیار سخت هم با مواد اسیدی، شیمیایی و یا حتی بازی و قلیایی، واکنشی نشان نمی‌دهند و تحت هر شرایطی رنگ و بو و مزه‌ی آب در این لوله‌ها نیز هیچ تغییری نمی‌کند. لوله‌های پلی اتیلن به سبب همین ویژگی پایداری و مقامت بالا در برابر مواد خارجی و آسیب‌های محیطی، یک گزینه‌ی مناسب برای انتقال فاضلاب‌ها و پسماندهای صنعتی به شمار می‌آیند.

6- کاربرد لوله‌های پلی اتیلن در نیروگاه‌ها

این روزها یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران نیروگاه‌ها مربوط به استفاده از خطوط لوله کشی ایمن برای نیروگاه‌ها است. در واقع حوادث و پیشامدهای ناگهانی نیروگاه‌ها نگرانی مدیران را بیش از پیش تشدید کرده است. ما یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلنی را با نام hdpe می شناسیم که می‌توان آن‌ها را به راحتی و بدون نگرانی در ارتفاعات و یا مصارف کاری نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار داد. زیرا لوله‌های پلی اتیلن دارای مقاومت بسیاری بالایی در برابر دمای ذوب و اشتعال و هم چنین اشعه فرابنفش هستند.

انواع گرید لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن با توجه به نوع گرید و هم چنین اندازه چگالی به سه دسته‌ی کلی تقسیم بندی می‌شوند: ۱- پلی اتیلن تک جداره : لوله‌های پلی اتیلن تک جداره برای مصارفی که فشار بین 2 -40 بار باشد، با قطرهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های تک جداره ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارند که آن‌ها را به یک گزینه‌ی مناسب برای شبکه‌های انتقال و توزیع گسترده آب تبدیل کرده است. ۲- پلی اتیلن دو جداره : لوله دو جداره پلی اتیلن یا کاروگیت‌ها در واقع یکسری لوله هستند که از یک جداره‌ی بیرونی با شکل ظاهری موجدار و یک جداره‌ی درونی با یک سطح صاف تشکیل می‌شوند. این لوله‌ها بیشتر برای سیالاتی با ماهیت‌های فاضلابی اسیدی و بازی و پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ۳- اسپیرال: لوله‌های اسپیرال همان لوله‌های کاروگیت هستند اما با این تفاوت که در تولید لوله‌های اسپیرال کاروگیت روش تولید، تاحدی متفاوت است. دلیل این تفاوت نیز به خاطر نوع سایزبندی‌های لوله‌های اسپیرال است که بیشتر بین ۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیمتر را شامل می‌شود. این نوع از لوله‌ها به صورت جوش لب به لب یا اکستروژنی به یکدیگر متصل می‌شوند و استحکام بالایی دارند.

معرفی انواع اتصالات لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن برای مصارف و کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها اتصالات متنوعی دارند و به کمک آنها به یکدیگر وصل می‌شوند که ما در این جا برخی از آن‌ها را در دسته بندی 5تایی زیر برای شما آورده‌ایم.

  • اتصالات پیچی
  • اتصالات جوشی
  • اتصالات تزریقی
  • اتصالات پلیمری
  • اتصالات الکتروفیوژن

اتصالات پیچی

از این نوع اتصالات فقط در سیستم‌های آبیاری که کم فشار و کوچک هستند، استفاده می‌شود. خبر خوب این است که این نوع اتصال شما را از به کارگیری دستگاه جوش بی نیاز می‌کند و می‌توانید راحت‌تر هدف خود را اجرایی کنید. علاوه بر این اتصالات پیچی پلی اتیلن در صورت آسیب راحت تر تعویض می‌شوند. این در حالی است، که اتصالات جوشی با سرعت کندتری متصل می‌شوند، زیرا نیاز به گرم کردن و دستگاه‌های مخصوص دارند.

اتصالات جوشی

همانطور که از نام این نوع اتصال نیز مشخص است، اتصالات مورد نظر به وسیله جوش لب به لب به لوله پلی اتیلن متصل می‌‌شوند. برای این نوع از اتصالات جوشی، می توان با یک دستگاه موسوم به جوش پلاستیک به راحتی سیستم‌های آبرسانی فاضلابی و مصاف گوناگون صنعتی، کشاورزی و شهری را در زمانی کمتر، به مرحله‌ی اجرایی رساند.

اتصالات تزریقی

برای اینکه بتوانیم یک اتصال تزریقی ایجاد کنیم ابتدا باید قالب اتصال ساخته شود و سپس مواد پلی اتیلنی توسط ماشین آلاتی که مختص تزریق پلاستیک هستند به داخل قالب تزریق شده تا در نهایت اتصال مورد نظر برای ما تولید شود. اتصالات تزریقی یکپارچه است و نسبت به اتصالات فلزی و چدنی استحکام بالاتری را برای ما فراهم می آورد.

اتصالات پلیمری

اتصالات پلیمری چیست ؟ این نوع اتصال بیشتر برای انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، یو پی وی سی، سی پی وی سی، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بیشتر مواقع به اتصالات پلیمری، اتصالات غیر فلزی هم می‌گویند. این نوع از اتصالات غیر فلزی، اکثر مواقع برای حمل سیالات اسیدی در پالایشگاه ها و در آبیاری فضاهای سبز به کار برده می‌شوند. اتصالات الکتروفیوژن در اتصالات از نوع الکتروفیوژن از جوش الکتریکی که مقاومت و دقت بالاتری دارد، استفاده می‌شود. این نوع از اتصالات بیشتر برای خطوط لوله انتقال گاز، که اطمینان بالاتری را برای شبکه‌ی توزیع نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید گفت که این روش از اتصال، محدودیت‌های کمتری نسبت به سایر روش‌های جوش دارد و بنابراین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله پلی اتیلن چند سال عمر می‌کند؟

به طور کلی باور عمومی مردم این است که لوله‌های پلی اتیلن به طور حدودی بیش از 50 سال عمر نخواهند کرد. اما آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که لوله پلی اتیلن احتمالا عمری در بازه‌ی زمانی بین 60 تا 100سال دارد. اما لازم به ذکر است که بیشترین زمان مصرف و دوام لوله‌های پلی اتیلن در کشور استرالیا بوده است، که حدودا ۵۰ سال طول کشیده است.

مقاومت لوله‌های پلی اتیلن تا چه اندازه است؟

لوله‌های پلی اتیلن نسبت به سایر انواع لوله‌ها، دارای مقاومت بالایی در برابر اشعه نور خورشید و هم چنین مواد شیمیایی و اسیدی هستند. در بیانی دقیق‌تر درباره‌ی مقاومت این نوع از لوله‌ها در برابر حرارت و سرما باید گفت که پلی اتیلن‌ها می‌توانند از 40- درجه تا 65+ درجه سانتیگراد از خود مقاومت و پایداری نشان دهند. https://yazdpolymer.com/what-is-polyethylene-pipe/