Loading…

آخرین وضعیت مقاومت در فلسطین تشریح شد

تهران- ایرنا- نشست «ارائه گزارش آخرین وضعیت مقاومت سرافرازانه ملت فلسطین» با حضور شخصیت‌های برجسته فلسطینی در تهران برگزار شد.


به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، نشست ارائه گزارش «آخرین وضعیت مقاومت سرافرازانه ملت فلسطین» با حضور خلیل الحیه از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، اسامه حمدان نماینده سابق جنبش حماس در لبنان و خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران در محل دبیرخانه دائمی کنفرانس حمایت از انتفاضه ملت فلسطین برگزار شد.


حسین رویوران کارشناس حوزه فلسطین در این نشست گفت: ما باید بدانیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم. ما امروز به یک اتحاد موضع و عمل بین همه جریان های اسلامی نیاز داریم. امام خمینی (ره) این مسئله را از همان ابتدا به عنوان راهبرد آزادی فلسطین مطرح کردند.


وی افزود: آنچه امروز رخ داده این است اندیشه اسلامی بر دیگر تفکرات در فلسطین تفوق یافته است و وضعیت کامل فرق دارد. در مقابل، دشمن صهیونیست در تلاش برای ایجاد یک جامعه متجانس شکست خورده است. جامعه‌ای که در آستانه فروپاشی و تشتت شدید است.


رویوران در ادامه گفت: من فکر می کنم مهمترین موفقیت امام خمینی (ره) این بود که با روش انقلابی نوین خود توانست مجموعه بزرگی از ملت ها را برای دفاع از اسلام و فلسطین بسیج کند. استاد الحیة یک نمونه و الگوی اسلامی است که 25 شهید را تقدیم اسلام کرده است مقدم ایشان را در تهران پایتخت مقاومت اسلامی گرامی می داریم.


خلیل الحیة از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس هم در این نشست گفت: خدا را شاکریم که ما را در مسیر مقاومت قرار داد. می دانید که رژیم صهیونیستی عامل پروژه جهانی صهیونیسم است. صهیونیست ها از وضعیت ضعف امت سوء استفاده کردند و می خواستند آرمان فلسطین را حذف کنند. کار به جایی رسید که ساف حاکمیت این رژیم نامشروع بر دوسوم فلسطین را به رسمیت شناخت. 3 دهه از مذاکرات ساف گذشته است اما آنها تا به امروز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در این مسیر سیاسی هدف این بود که روحیه مقاومت را با تخریب در فلسطینی ها بکشند.


وی گفت:‌ امروز آنها همکار صهیونیست ها شدند و ما را به زندانهای حکومت خودگردان انداختند.


الحیه در ادامه افزود: ما برای حفظ مقاومت و حقوق ملت فلسطین وارد انتخابات سال 2006 شدیم. اما نتیجه آن این بود که ما را با مردم فلسطین در محاصره قرار دادند.


وی همچنین گفت: پروژه‌ای که به دنبال آن بودند به شکست انجامید. تشکیلات خودگردان نه ساختاری دارد نه مشروعیتی دارد و نه قوانین، بلکه فقط یک فرد حاکم همه چیز در این ساختار است. فساد همه جانبه به جان این تشکیلات افتاده و مردم از آن متنفرند. طرفداران آن کسانی هستند از آن منفعتی می برند. در آخرین اخبار، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد تشکیلات خودگردان ساقط شود.


الحیه ادامه داد: اکثریت مردم ما به این نتیجه رسیده‌اند که مانع دموکراسی و آزادی آنها تشکیلات خودگردان و محمود عباس است. سال گذشته قرار بود ما انتخابات عمومی برگزار کنیم اما 20 روز مانده به انتخابات، آن را لغوکردند. اما مقاومت بستری را فراهم کرد که ملت فلسطین به حقوق خود برسد. برنامه مقاومت، مقاومت با تمام امکانات و توان بود. شاهد هستیم که پویایی مردم نیز رشد کرده است. به شما بشارت می دهم بستری فراهم شده که ملت فلسطین به راحتی بتواند در مقابل صهیونیست ها بایستد. اکثریت مردم به این نتیجه رسیده اند که ما راهی جز مقاومت نداریم. ما اعلام می کنیم که مقاومت مسیر جدید خود را آغاز کرده است که ما آن را ادامه خواهیم داد. تلاش صهیونیست ها برای تقسیم مسجدالاقصی و غصب های جدید از عوامل تشدید مقاومت است.


وی همچنین گفت: دو عامل کمک کننده در داخل نیز وجود دارد، نخست ضعف حکومت خودگردان در سرکوب مردم و عدم حضور حکومت خودگردان در مناطق ب و ج عامل دوم است. در سرزمین های 1948 امروز فلسطینی های یک بمب ساعتی تبدیل شده‌اند، وابستگی ملی آنها و اقدامات سرکوبگرانه دشمن موجب این مسئله شده است. اما غزه موفق شد در وجه اول الگویی در ایجاد انسجام اجتماعی ارائه کند، بدون انجام همکاری امنیتی در وجه دوم در مقاومت مستقیم توانسته توانمندی های خود را گسترش داده و هر روز با دشمن درگیر است. مقاومت از طریق اتاق عملیات مشترک یک ارتباط تنگاتنگ با تمام فلسطین ایجاد کند.


الحیه افزود: دشمن سعی کرده بود غزه را تافته جدا بافته توصیف کند اما ما این معنا جا انداختیم که کل فلسطین یکپارچه است و این خط قرمز ما است. تکیه این مقاومت مومنانه تکیه‌اش بر خدا است و حامیانی دارد که در راس آن جمهوری اسلامی است. دشمن ما خوب دریافته ما آماده‌ایم و تصمیم‌گیرنده خود ما هستیم. ما موفق شدیم یک بازدارندگی ایجاد کنیم. هدف غایی ما آزادسازی کل فلسطین است. ما معتقدیم گزینه مقاومت پیروز است و دیگر پروژه‌ها شکست خواهند خورد.


پس از سخنان الحیه، تعداد 8 نفر از حاضران، دیدگاه ها و سئوال های خود را در ارتباط با مقاومت در فلسطین و نقاط قوت و چالش های فراروی آن را مطرح کردند و آقایان الحیه و اسامه حمدان به سئوال های حاظران پاسخ گفتند.


خلیل الحیه در سال 2006 در فهرست حماس وارد انتخابات پارلمانی فلسطین شد ، عضویت در شورای قانونگذاری را بدست آورد و ریاست فراکسیون جنبش در آن را بر عهده گرفت.


وی به عنوان نماینده حماس نقشی اساسی در برقرای توافق آتش بس با اشالگران صهیونیستی به میانجی گری مصر در جنگ های 2012 و 2014 داشت.


او با پرداخت بهای مبارزاتش در اوایل دهه 1990 بیش از سه سال زندانی شد و طی یک سوء قصد در سال 1386 هفت نفر از اعضای خانواده اش را از دست داد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40