Loading…

آموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

امروزه شاهد پیشرفت چشمگیری در فناوری و مواد مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته ‌بندی هستیم که ابزار مناسبی را در اختیار طراحان قرار می دهد که به لطف آن، محصولات درون قفسه ها می تواند درفروشگاه ها جایی برای خودنمایی پیدا کنند. با این حال، ما همچنین باید در نظر داشته باشیم که این سبک های کلاسیک که همه ما با آنها بزرگ شده ایم ممکن است در آینده تغییر کنند. تصور آینده صنعت بسته‌بندی کار سختی نیست. مشاهده می شود که آینده صنعت چاپ و بسته‌بندی در سال 1402 به دلیل پیشرفت گسترده در زمینه فناوری بسیار روشن و رو به رشد باشد.

 

آینده صنعت چاپ و بسته‌بندی  در سال 1402

با توجه به تغییرات در بازاریابی و بسته‌بندی محصول می توان گفت یکی از موارد ضروری که در آینده صنعت بسته‌بندی نقش اساسی دارد، اهمیت سفارشی سازی و تمایل به طراحی و بسته‌بندی محصول است. مصرف کنندگان معمولاً جذب محصولاتی می شوند که بسته‌بندی زیبا و ظاهری جذاب دارند. بنابراین این موضوع به یک چالش اساسی و پیچیده در صنعت چاپ و بسته‌بندی تبدیل شده است.

از آنجایی که تولیدکنندگان از بسته‌بندی های جذاب برای محصولات خود استفاده می کنند، باید به حفظ محیط زیست هم کمک کنند. مصرف کنندگان همچنین باید از یک بسته‌بندی برای محصول خود ایده بگیرند که دارای استانداردهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در کنار طراحی خلاقانه باشد. یکی از مواردی که در آینده نزدیک در طراحی بسته‌بندی محصولات شاهد آن خواهیم بود، داستان سرایی است.

 

دلایل ایجاد تغییرات در گرایش های مصرف کنندگان

در زندگی امروزی، آگاهی اخلاقی و اجتماعی بیدار شده مصرف کنندگان، سبک زندگی و ترجیحات مردم بر رفتار آنها در هنگام خرید محصولات تأثیر گذاشته است. از این رو مشتریان در حال حاضر به دنبال کالاها و محصولاتی هستند که علاوه بر زیبایی و ماندگاری، دارای ارزش های اخلاقی و معنوی نیز باشند. بنابراین با استفاده از ابتکارات دنیای تکنولوژی می توان تجربه ای کامل با طراحی های متفاوت، خلاقانه، جدید و امروزی را در اختیار مشتری قرار داد.

اما نباید از این نکته غافل شد که صنایع دستی همچنان جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد و به همین دلیل است که شیوه های قدیمی و سنتی چاپ همچنان رواج دارد. علاوه بر این، طراحی دست ساز و سنتی می تواند در آینده صنعت بسته‌بندی بسیار مورد استفاده قرار گیرد و با تلفیق طراحی سنتی و مدرن، بسته‌بندی های بسیار جذابی تولید شود.

در سال‌های اخیر، شاهد تغییر استراتژی برندهای بزرگ بوده‌ایم که مانند برندهای کوچکتر فکر می‌کنند و استراتژی‌های رفتار سازمانی خود را تغییر می‌دهند. این مشکل و تغییرات می تواند ناشی از استرس زیاد و بدبینی مشتریان باشد.

 

آینده صنعت بسته‌بندی در سراسر جهان

بسته بندی مواد غذایی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، همه با سرعت زیادی در جهت بهبود و فروش و معرفی برند خود پیش می روند و بسیار سخت است که کشور یا منطقه جغرافیایی خاصی را پیشرو در صنعت بسته‌بندی بدانیم.

در حال حاضر تفاوت چندانی بین سبک های بسته‌بندی غربی و شرقی وجود ندارد. اما با تمام این اوصاف دو کشور آمریکا و انگلیس در سال های اخیر در صنعت بسته‌بندی و چاپ بسیار قدرتمند ظاهر شده و جوایز و افتخارات معتبر زیادی در این زمینه کسب کرده اند.

همچنین سبک و نوع بسته‌بندی در یونان و روسیه نیز بسیار جذاب، پیشرفته و قابل تقدیر است. در میان کشورهای اروپای شمالی، سوئد نیز عملکرد بسیار قوی دارد.

آینده صنعت بسته‌بندی نوآورانه و خلاقانه همچنان بسیار جالب است و کشورهایی مانند کره جنوبی در این صنعت بسته‌بندی لوازم آرایشی حرف های زیادی برای گفتن دارند.

 

کشورهای پیشگام در عرصه طراحی و بسته‌بندی

از آنجایی که ما به سرعت در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی هستیم، تشخیص یک کشور یا منطقه خاص به عنوان پیشرو در صنعت طراحی و بسته‌بندی بسیار دشوار است، به خصوص با توجه به اینکه تمایز واضحی بین سبک ها در غرب و در شرق وجود ندارد.

با این حال، اگر بخواهیم به طرحی فکر کنیم که در سال های اخیر توانسته همه را مجذوب خود کند. می توان گفت که آمریکا و انگلیس با کسب جایزه معتبر در این صنعت به شدت قوی ظاهر شده اند. اما از طرفی نباید سبک های طراحی شگفت انگیز روسیه و یونان یا ابتکارات چشمگیر کشورهای شمال اروپا و سوئد را هم نادیده گرفت. ما همچنین می بینیم که برخی از کشورها در صنایع خاصی پیشرو هستند، به عنوان مثال کره جنوبی صنعت آرایشی بسیار بزرگی دارد.

 

مهمترین موقعیت در آینده صنعت چاپ و بسته بندی

مهمترین نکته در آینده صنعت بسته‌بندی تمرکز بر مسائل حفاظت از محیط زیست است. استفاده هوشمندانه از مواد سازگار با محیط زیست صنعت بسته‌بندی را متحول کرده است و این موضوع ممکن است آینده صنعت بسته‌بندی را فراتر از تصور تغییر دهد.

با انتخاب هوشمندانه گزینه ها و محصولات بسته‌بندی می توان آینده صنعت بسته‌بندی را از مشکلات امروزی دور کرد. به عنوان مثال، فناوری نانو یک راه حل جدید و هیجان انگیز برای حفاظت از محصول و محیط زیست عالی است که می تواند توسط صنایع استفاده شود. همچنین می‌توان از حسگرها در بسته‌بندی محصول برای محافظت از و جلوگیری از آلودگی کمک گرفت.

 

سخن آخر

نیاز به حفاظت از محیط زیست و انقلاب ناشی از مواد هوشمند به این معنی است که بسته‌بندی در آینده کارایی و کاربردهایی فراتر از تصور ما خواهد داشت. مواد جدید بازده و کیفیت بسیار بالایی دارند و بسیار مستحکم، سبک و رسانا هستند (مانند گرافن). بدون شک این مواد گزینه ای هوشمندانه در انتخاب های آینده صنعت بسته‌بندی هستند و می توانند مشکلات مواد اولیه رایج در این صنعت را برطرف کنند.

فناوری نانو به این معنی است که راه حل های جدید و نوآورانه حفاظت از محصول پیش روی صنعتگران قرار می گیرد. به عنوان مثال، بسته‌بندی مجهز به حسگر که ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد و انواع روش های جدید را برای صادرات، ذخیره سازی و استفاده مجدد از مواد خام ارائه می کند.

بنابراین، همانطور که جهان به سمت راه‌حل‌های کارآمدتر و پایدار پیش می‌رود، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با تلاش‌ها برای تغییر تجربه مشتری، تولید و حمل‌ونقل و حفاظت از محیط زیست بهره‌مند خواهند شد.

با تشکر از مهندس حامد ایرانپور مدیریت وب سایت آموزشی چاپ آموز