Loading…

موسوی شورای نگهبان باید از حقوق مردم و مشارکت حمایت کند

تهران- ایرنا- حقوقدان معرفی شده قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی گفت : شورای نگهبان باید از حقوق مردم نسبت به مشارکت در همه صحنه‌ها دفاع کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، فضل‌الله موسوی کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی امروز -سه‌شنبه ۴ مرداد ماه- مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود ضمن درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره) و آرزوی طول عمر باعزت برای رهبر معظم انقلاب با طرح این سوال که اهمیت نهاد شورای نگهبان در چیست؟ گفت: شورای نگهبان بعد از جایگاه مقام معظم رهبری، یکی از مهمترین نهادهای ارزشمند و حیاتی نظام جمهوری اسلامی است.


وی بیان داشت: هدف از ایجاد شورای نگهبان دو موضوع اساسی و مهم است؛ اول نگهبانی و پاسداری از شرع مقدس اسلام، قوانین، مقررات و احکام آن، از طریق تطبیق مصوبات با شرع مقدس، و دوم نگهبانی و پاسداری از یک سند مهم و بنیادین مهم کشور یعنی قانون اساسی. بنابراین جایگاه مهم نهاد شورای نگهبان از این دو هدف مذکور روشن می‌شود.


موسوی با بیان اینکه شورای نگهبان باید از شرع مقدس اسلام با همه ابعاد عبادی، سیاسی، اقتصادی، انقلابی و … آن محافظت و پاسداری کند، افزود: از سوی دیگر شورای نگهبان باید از قانون اساسی که اصول مهم آن حمایت از حقوق مردم و مشارکت آنان در همه صحنه‌ها است و حقوق و تکالیف ارکان نظام در آن متجلی شده است را حمایت و پاسداری کند.


این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: بنابراین با توجه به جایگاه اساسی شورای نگهبان، جلوه‌گر می‌شود که اعضای ۱۲ نفره این نهاد باید چه ویژگی‌های اساسی را دارا باشند که اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشند اصل نظام در معرض خطر قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه ۶ نفر از فقهای این شورا با نظر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، افزود: ایشان با تجارب ارزنده و دیدگاه حکیمانه و همه‌جانبه خود فقهایی را که برای پاسداری از اسلام ناب در این جایگاه باید قرار گیرند را انتخاب می‌کند، اما در خصوص اعضای حقوقدان همان‌طور که می‌دانید از حقوقدان‌های مسلمان، متخصص که در رشته‌های مختلف حقوقی تحصیل کرده‌اند به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند که با رأی نمایندگان انتخاب می‌شوند.


موسوی اضافه کرد: با این دو هدف مهم ویژگی‌هایی که برای حقوقدانان شورا باید در نظر گرفت بسیار اساسی است. درست است که طبق اصل ۹۱ قانون اساسی تنها به مسلمان بودن و تخصص حقوقی افراد اشاره شده است اما باید دقت کرد افراد علاوه بر تخصص باید معنای دقیق مسلمان بودن نیز اشراف داشته باشند. قطعاً مسلمان بودن در اینجا به مفهوم این است که فرد غیرمسلمان نباشد اما با توجه به جایگاه مهم اعضای شورا، افراد نیازمند داشتن صفت عدالت، امانت و صداقت هستند.


این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: بنابراین ادای شهادتین برای انجام عبادات کافی به نظر نمی‌رسد بلکه مسلمان بودن باید تا حد امکان به همه ابعاد بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و احادیث معصومین تسری داد که قطعا روسای محترم قوه قضائیه در هر دوره و نمایندگان در همه ادوار تلاش کرده و می‌کنند تا چنین ویژگی‌هایی مد نظر قرار گیرد.


وی افزود: ویژگی‌هایی که نمایندگان ملاک قرار می‌دهند شامل ایمان، تقوا، انقلابی بودن، دوری از ریاست‌طلبی، دغدغه داشتن برای حقوق مردم، تکیه بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی و عدم داشتن روابط غیرشرعی و غیرقانونی در انجام مسئولیت‌های خود، پاسداری از تک تک اصول قانون اساسی، رعایت دقیق ضوابط در احراز و عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و سوابق مذهبی، سیاسی و انقلابی در قبل و بعد از انقلاب می‌شود.


موسوی اضافه کرد: معقتدم فقهای معزز شورای نگهبان تا حد امکان از همه ظرفیت‌ها و اصول قانون اساسی تاکنون بهره‌مند شده‌اند و در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما می‌توان بر این تلاش‌ها افزود. البته شاید در بیشتر موارد اقتضاء چنین باشد که می‌توان در اصول مربوط به خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه اسلامی، برخورداری بیشتر از تأمین اجتماعی، حفاظت از محیط زیست، مسئولیت هر نماینده و رئیس جمهور در برابر تمام ملت تلاش‌های بیشتری صورت یابد.


این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به سوابق خود  گفت: در دوره هفتم که یکی از بهترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی بود به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خدمت کردم که قطعاً این تجربه ۴ ساله به من کمک می‌کند تا با درک شرایط نمایندگان بتوانم پل ارتباطی که دو بال مکمل یکدیگر هستند در شورای نگهبان عمل کنم.