نقاط رزد رنگ و قرمز روی لاستیک چیست؟

اگر اخیراً لاستیک‌های جدیدی نصب کرده‌اید، نقاط رنگی قرمز و زرد روی دیواره لاستیک کاملاً طبیعی هستند. در اینجا دلیل حضور این نقاط آمده است.

آیا نقاط رنگی قرمز و زرد روی لاستیک‌ها به این معنی است که لاستیک‌ها در حال فروش هستند؟ آیا مشکلی در لاستیک‌های دارای این نقاط وجود دارد؟ آیا این نقاط نشان‌دهنده مکان یا زمان تولید لاستیک‌ها هستند؟

نه، نه و نه. در اینجا دلیل واقعی حضور این نقاط آمده است: چون تولید لاستیکی کاملاً متعادل و کاملاً گرد تقریباً غیرممکن است، تولیدکنندگان هرگونه ناهماهنگی در لاستیک را با این نقاط رنگی شناسایی می‌کنند. سپس این نقاط به تکنسین‌های خدمات کمک می‌کنند تا لاستیک را به‌درستی نصب و متعادل کنند. لاستیک‌ها و چرخ‌های متعادل به‌درستی برای راحتی رانندگی و ایمنی حیاتی هستند و این نقاط رنگی به انجام این کار کمک می‌کنند. در اینجا، تفاوت بین تراز چرخ و تعادل را توضیح می‌دهیم.

نکته: وقتی لاستیک (قسمت سیاه و لاستیکی که فرسوده می‌شود) روی چرخ (قسمت فلزی دایره‌ای که لاستیک به آن متصل است) نصب می‌شود، به آن مجموعه لاستیک/چرخ گفته می‌شود.

کجا نقاط رنگی قرار می‌گیرند؟
نقاط زرد مشخص می‌کنند که کدام قسمت از لاستیک کمترین وزن را دارد — سبکتر‌ترین نقطه لاستیک. نقطه زرد باید در کنار و دقیقاً در کنار سوپاپ چرخ قرار گیرد، که سنگین‌ترین نقطه چرخ است.

نقاط قرمز مشخص می‌کنند که کدام قسمت از لاستیک صاف‌ترین است — کم‌ارتفاع‌ترین نقطه لاستیک. نقطه قرمز باید دقیقاً روبه‌روی بالاترین نقطه چرخ قرار گیرد که معمولاً با یک نقطه رنگی یا برش روی چرخ نشان داده می‌شود.

اگر لاستیک دارای نقاط زرد و قرمز باشد، نقطه قرمز هنگام متعادل کردن لاستیک اولویت دارد.

نقاط رزد رنگ و قرمز روی لاستیک چیست؟

چرا این نقاط لاستیک مهم هستند؟
نقاط زرد و قرمز ناهماهنگی‌های موجود در وزن، ساختار و ساختار لاستیک را نشان می‌دهند که ممکن است باعث ارتعاش آن‌ها هنگام چرخش شود. لاستیک‌های نامتعادل و ارتعاشی می‌توانند کیفیت رانندگی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کارایی ترمز را تحت تأثیر قرار دهند و مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند. یک مجموعه لاستیک/چرخ ارتعاشی باعث می‌شود کنترل وسیله نقلیه‌تان سخت‌تر شود، به ویژه در سرعت‌های بالا، و می‌تواند مسافت توقف را افزایش دهد.

یک لاستیک/چرخ که می‌پرد، تماس کامل خود را با سطح جاده از دست می‌دهد و در هنگام ترمز کمتر اصطکاک تولید می‌کند. توجه داشته باشید که بخش لاستیکی که واقعاً با جاده تماس دارد، به نام تماس یا سطح اثر، خیلی بزرگتر از کف دست شما نیست.

متعادل‌سازی چرخ چه کاری انجام می‌دهد؟
متعادل‌سازی چرخ مجموعه لاستیک/چرخ را می‌چرخاند تا محل‌هایی که باید وزنه‌ها قرار داده شوند تا ارتعاشات از بین بروند و لاستیک‌ها به‌طور روان بچرخند، شناسایی کند. لاستیک‌های نامتعادل ممکن است لکه‌های خطرناک کچل پیدا کنند که بر سایش آج تأثیر منفی می‌گذارد و عمر لاستیک را کوتاه می‌کند. لاستیک‌های نامتعادل همچنین می‌توانند باعث خرابی زودهنگام قطعات تعلیق شوند.

دو نوع متداول از تعادل چرخ‌ها عبارتند از تعادل دینامیکی و تعادل تطابقی. در تعادل دینامیکی، وزنه‌های چرخ برای مقابله با عدم تعادل لاستیک که باعث پرش لاستیک می‌شود، اضافه می‌شود. در تعادل تطابقی، نقطه پایین لاستیک با نقطه بالای چرخ تطبیق داده می‌شود که یک سفر روان را فراهم می‌کند.

لاستیک‌ها گران هستند. هنگامی که لاستیک‌های جدید خود را نصب و متعادل می‌کنید، از متخصص نصب لاستیک خود بپرسید که آیا تجهیزات متعادل‌سازی چرخ آن‌ها می‌تواند لاستیک‌ها را تطابقی متعادل کند. این به‌ویژه مهم است اگر چرخ‌های شما هیچ‌گونه علامت‌گذاری نداشته باشند.

چه عواملی باعث می‌شود لاستیک از تعادل خارج شود؟
لاستیک‌ها زمانی نامتعادل می‌شوند که وزن اطراف لاستیک‌ها و چرخ‌ها به‌طور یکنواخت توزیع نشود. این‌ها برخی از دلایل ممکن هستند:

  • مجموعه لاستیک/چرخ به دلیل سایش لاستیک‌ها سبک‌تر می‌شود.
  • لاستیک‌ها بیش از حد یا کم‌تر از حد باد شده‌اند.
  • تنظیم نامناسب باعث سایش غیرعادی لاستیک‌ها می‌شود.
  • وزنه چرخ از جای خود افتاده است.
  • تعمیر غیرمناسب چرخ یا لاستیک.
  • تعویض سوپاپ خراب.
  • صبح‌های سرد باعث ایجاد “لکه‌های صاف” می‌شوند.
  • خودرو بیش از حد در یک مکان ثابت مانده است.
  • چرخ به‌دلیل برخورد با گودال یا برخورد با جدول آسیب دیده است.

برای افزایش عمر لاستیک و یکنواختی سایش، فشار باد لاستیک و چرخ‌ها را هر ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مایل بررسی و بچرخانید. با این حال، اگر هنگام رانندگی ارتعاش احساس کردید، باید لاستیک‌ها را توسط متخصصان متعادل کنید.

چرا نقاط رنگی روی لاستیک‌ها وجود دارند؟
نقطه ساده: دایره رنگی با میلیون‌ها کاربرد. چه برای تفکیک نام وب‌سایت‌ها از www و com یا دادن نام مستعار برای هر دوروتی، نقطه داغ است.

شاید متوجه شده باشید (احتمالاً در آخرین بررسی DIY لاستیک خود) که نقاط زرد یا قرمز روی دیواره لاستیک شما رنگ شده‌اند.

پس چرا آن‌ها آنجا هستند، تفاوت آن‌ها چیست و چه معنایی دارند؟ پاسخ واقعاً شگفت‌انگیز است.

ما از استیو برک، مدیر فنی خود، خواستیم تا بفهمیم داستان این نقاط چیست.

این نقاط به نام “نقاط تعادل” شناخته می‌شوند و برای هدایت تکنسین‌های لاستیک هنگام نصب لاستیک‌های جدید به چرخ‌ها وجود دارند. وقتی لاستیک با چرخ تطبیق داده می‌شود، احتمال توزیع وزن کامل بسیار نادر است (اگرچه لاستیک‌های NanoEnergy3 و Proxes C100 plus ما معمولاً به حداقل وزن برای تعادل نیاز دارند).

این بدان معناست که لاستیک‌ها و چرخ‌ها نیاز به تعادل دارند. تعادل صحیح ارتعاش را جلوگیری می‌کند که عامل اصلی مشکلات مختلف است، از جمله افزایش صدا، ناراحتی رانندگی و سایش غیر یکنواخت لاستیک.

نقطه زرد

نقطه زرد نشان‌دهنده سبک‌ترین قسمت از دیواره لاستیک است.

روی چرخ یا رینگ، سنگین‌ترین قسمت معمولاً سوپاپ است. هنگام نصب، نقطه زرد باید با سوپاپ چرخ هم‌راستا شود. هم‌راستایی نقطه و سوپاپ به این معنی است که تکنسین‌ها نیاز به استفاده از وزنه‌های متعادل‌کننده کمتری دارند.

وزنه‌های کمتر و چرخ متعادل‌تر به معنای سواری آرام‌تر، راحت‌تر و لاستیک با عمر طولانی‌تر است.

ممکن است دنیا را تغییر ندهد، اما شرط می‌بندیم که دفعه بعد که سوار خودرو می‌شوید بررسی می‌کنید که آیا نقاط شما با سوپاپ‌ها هم‌راستا هستند.

نقطه قرمز

نقطه قرمز همان مفهوم نقطه زرد را دنبال می‌کند، اما کمی پیچیده‌تر است. این به تجهیزات اصلی (چرخ‌ها و لاستیک‌هایی که کارخانه روی خودروی شما نصب کرده است) مربوط می‌شود و نقطه قرمز نشان‌دهنده نقطه اوج نیروی رادیال (RFV) لاستیک است.

لاستیک‌ها نقاط بالا و پایین دارند، تفاوت‌های ضخامت و اتصالات در بدنه و لایه داخلی. این‌ها باعث می‌شوند که بخش‌های مختلف لاستیک در حین حرکت به‌طور متفاوتی انعطاف پیدا کنند. جایی که بخش‌هایی از لاستیک به‌طور قابل توجهی بیشتر از بخش‌های دیگر انعطاف پیدا می‌کنند، این می‌تواند باعث ارتعاشی مشابه با لاستیک نامتعادل شود.

اگر این مسئله حل نشود، RFV به این معنی است که در نقاط اوج نیروی بیشتری روی جاده وارد می‌شود که باعث انعطاف لاستیک می‌شود، که به آن “چرخش رادیالی” می‌گویند. این باعث ارتعاش و بدتر شدن سایش آج می‌شود.

نقطه قرمز نشان‌دهنده نقطه اوج لاستیک برای RFV است. هنگام نصب، نقطه قرمز باید به یک نشانگر سوراخ یا برچسب نقطه روی چرخ که نقطه پایین رادیال چرخ را نشان می‌دهد، تطبیق داده شود.

مطابقت این دو، حداقل نیروی جاده‌ای را فراهم می‌کند تا از آنچه که کارشناسان لاستیک به آن “اختلال در سواری” می‌گویند جلوگیری شود، یا ارتعاشی که هنگام رانندگی قابل تشخیص است.

پس اینجا دارید، معماهای زرد و قرمز حل شد. به یاد داشته باشید، اگر نقاط شما هم‌راستا نشدند، نگران نباشید. چرخ‌ها توسط تکنسین‌ها به دقت متعادل می‌شوند و گاهی سوپاپ یا علائم دیگر باید تنظیم شوند.